השרדות ביאכטה

הבעיה המרכזית בתנאי ים קשים היא – לא להימצא בהם. באם מזלך בגד בך הבעיה מתמקדת בהישרדות מעל קו המים. שייט מנוסה יזהר וימנע מלהגיע למצב מסוכן ששייט טרי ופזיז עשוי, במזל אולי להיחלץ ממנו.

במזג אויר סוער (רוח עזה, גלים גבוהים) טמונות מספר סכנות: חשיפת דופן לגלים (סכנת התהפכות) איבוד מיקום. פגיעה באמצעי הנעה (מפרש, מנוע). פגיעה באמצעי היגוי. חדירת מים (סכנת שקיעה). פגיעה באנשי הצוות. היסחפות לחוף מסוכן (סלעים, גלים). היסחפות ללב ים. שקיעת כלי-השיט.

השאיפה הבסיסית היא להתייצב בעוז עם החרטום או עם הירכתיים אל מול הגלים. קיימים מספר מצבי הישרדות בלב-ים, שיש לדבוק בהם בשקיקה עד יעבור זעם:

  1. מצב השהייה (HEAVING TO) – מצב בכלי השיט כאשר החרטום מיוצב אל מול הרוח והגלים (בעזרת מפרשים או עוגן צף).
  2. מצב בריחה (RUN BEFORE) – מצב הישרדות בכלי-השיט, כאשר הירכתיים מיוצבים מול הרוח והגלים (יאכטה עם הרוח) בעזרת מפרשים או עוגן נגרף.
  3. מצב השלמה (LYING AHULL) – אטימת היאכטה והתכרבלות בתוכה, הפקרתה לחסדי הבורא ונשיאת תפילה זכה מכל לב. ברור שברירת המחדל היא חשיפת הדופן לרוח ולגלים.

הערות: יציאה לים תבוצע אך ורק לאחר קבלת תחזית מטאורולוגית. מפרשי הסערה נוצרו בעיקר למצבי השרדות.